SSD Vs HDD

تفاوت هارد SSD و HDD

ذخیره سازی اطلاعات از گذشته تا به هنگام بسیار گسترده و رو به پیشرفت بوده است. استفاده از هارد های  ذخیره سازی اطلاعات نیز در این بازه زمانی که تقریبا هفت دهه از آن گذشته است دچار تغییر و تحولات عظیمی شده است, اولین هارد دیسک در جهان توسط شرکت IBM طراحی و ساخته شد که از نظر ابعادی بسیار بزرک و جاگیر بود بطوری که یک عدد از هارد طراحی شده به اندازه یک اتاق فضا را اشغال میکرد در حالی که گنجایش آن هارد آن زمان فقط 5 مگابابت بوده است. اما امروزه با پیدایش و پیشرفت تکنولوژی های ذخیره سازی هاردهای فیزیکی و قدیمی جای خود را به هارد های SSD با فناوری های بروزتر و با گنجایش های بالاتر داده اند که در این مقاله به بررسی آن ها خواهیم پرداخت.

هارد HDD - (Hard Disk Drive)

این نوع هارد ها که عمده آن ها از دهه 1980 میلادی با اندازه پنج تا 6 اینچ طراحی شدند از اولین هاردهای مکانیکی بودند که توسط شرکت های بزرگی مثل IBM و HP عرضه شدند. امروزه از این هارد دیسک ها در کامپیوترهای شخصی نیز استفاده می شود ودر اندازه ای 3.5 و 2.5 اینچی با مدل های مختلف مورد استفاده قرار میگیرد. هارد دیسک ها همان طور که قبلا گفته شد ساختار مکانیکی دارند به طوری که اطلاعات پس از نوشته شدن بر روی سکتورهای آن توسط یک هد مکانیکی خوانده میشود.

Harddisk
هارد های SSD (Solid State Drive)

نسل هارهای الکترونیکی که پس از هارد های HDD انتقلاب بزرگی در سری هارد های شخصی برای کامپیوتر ها, لپ تاپ ها و حتی سرور ها به وجود آورد SSD نام دارد. SSD ها به مانند HDD دارای مدل های متعدد و ضرفیت های مختلف می باشند که بسته به نوع نیاز شما و میزان فضا مورد نیاز میتوانید آن ها را از بازار تهیه نمایید. این سری از هاردها دارای سرعت بسیار بالا چه در خواندن و نوشتن اطلاعات و چه در اجرا نرم افزار و سیستم عامل ها هستند که همین دلایل محبوبیت این هارد ها را بسیار بالا برده است.

Solid State Drive
تفاوت هارد SSD و HDD

به غیر از خروجی ها و ماهیت کلی دو هارد اختلافات مختلفی بین این دو وجود دارد که به بررسی آن ها خواهیم پرداخت.  HDD ها عملکردشان توسط یک دیسک که شامل سکتور های متعدد می باشد و یک هد که وظیفه خواندن و نوشتن را دارد شکل میگیرد. اما SSD ها عملکردشان تقریبا شبیه فلش دیسک ها می ماند به طوریکه اطلاعات و داده ها را بر روی میکروچیپ ها ذخیره می کنند. هارد های HDD در مقابل ضربه های خفیف هم مقاوم نیستند و در صورت ضربه خوردن های جزیی هم ممکنه آسیب ببینند و یا اصطلاحا دچار بدسکتور شوند. اما SSD ها به دلیل نداشتن دیسک و سکتور و وزن کمی که دارند فارغ از آسیب دیدگی و ضربه خوردن هستند. خروجی هاردهای HDD پورت های SATA می باشد که با درگاه ها و کابل های مخصوص به دستگاه ها متصل می شوند اما در SSD ها دو مدل خروجی و مدل وجود دارد, سری اول مانند HDD ها خروجی ساتا دارند اما سری های جدیدی از  SSD در بازار تحت عنوان M2 هستند که مستقیما بر روی برد سیستم سوار می شوند به همین دلیل سرعت به نسبت بالاتری از SSD های ساتا دارند. در مجموع به نظر می رسد در آینده ای نزدیک نسل HDD ها در بازار کمرنگ خواهد شد و ذخیره ساز های جدید با تکنولوژی های بروز تر جایگزین خواهد شد.

SSD vs Hdd
برچسب ها: بدون برچسب

یک پاسخ

نظر بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *